27. 10. 2012

Guest post Rena: Co čekat od recenzí na blogu

Dnes s velkou radostí dávám první hostující příspěvek od Reny, ve kterém trefně pojmenovává nešvary českého PR a blogosféry. Jak se sami budete moct přesvědčit, pokud jste na nějakém blogu nenarazili na její komentář, Rena vládne mistrně perem. Se suchým humorem obvykle umí vystihnout podstatu "problému". Ale nejen že je vtipná, má taky hodně uživatelských zkušeností co se týče kvalitní kosmetiky, vlastně, to ona mě seznámila se značkami by Terry a Aqua di Parma v době, kdy jsem přemýšlela nad prvním nákupem u MACu. Prostě je to člověk, na kterého dám jak u dekorativní, tak u pleťové kosmetiky. Dost ale mého krafání, pokládám si za velkou čest, že sem můžu dát její názor /fejeton/ na spolupráci blogerek a PR agentur, české blogy a mentalitu nakupujících.
K tomuto článku mě inspiroval zážitek mojí nejmenované kamarádky blogerky.  Byla oslovena firmou, napsala o ní, nicméně následný produkt k recenzi ji příliš neoslovil a tak to taky o něm napsala. Byla to recenze čistě subjektivní a vyjadřující její osobní pohled na danou věc. Při následném jednání s firmou (neboť spolupráce byla původně plánovaná jakožto delší) jí bylo více méně sděleno, že má utrum, bo se jí věc stejně nelíbila, tak proč by chtěla něco dalšího, že se jí stejně víc líbí daný produkt konkurence a vůbec že její blog nevyhodnotili jako jejich top ten. Následně byla tato reakce jiným pracovníkem zmírněna ve smyslu, že to tak úplně není, že v pohodě, dostane, co slíbili a ani o tom nemusí psát (taky tomu rozumíte „hlavně o tom, proboha, už nic nepiš“?). Nevím, do jaké míry šlo skutečně o selhání jedince a do jaké míry byla tato omluva výsledkem bleskového brainstormingu ve smyslu „do prdele, jaks jí to mohla napsat, vždyť má přes 600 čtenářů a jestli to tam napíše, tak jsme v hajzlu“, ale osobně jsem spíš nakloněna věřit druhé variantě…
Tak mě teda napadlo, k čemu vlastně slouží takové kosmetické recenze? Já na to koukám asi takhle. Když jsem byla mladší, bezdětná, bez závazků, tak jsem měla to štěstí, že v době, kdy moje kosmetická obsese propukla naplno, jsem měla možnost prakticky kdykoliv zajet jen tak na otočku do Paříže a nic mě to nestálo (když pominu právě nákupy v parfumeriích). Takže co jsem chtěla, jsem si vyzkoušela na vlastní kůži ještě před tím, než se to dostalo (pokud se to vůbec dostalo, bo v té době tu byl jen Fann) sem. Recenze jsem začala vyhledávat až v době, kdy jsem na tyhle výlety přestávala mít čas a blogy jsem objevila až po narození dětí. Napřed mi sloužili jen jako informace o tom, co bude nového (hlavně v MAC), nicméně později jsem si vybrala pár blogů, kde čtu recenze proto, že důvěřuju úsudku autorky. Nikoli proto, že by byla neomylná, ale proto, že má v nějakém ohledu stejný vkus jako já. A zrovna takhle koukám na blogy české. Dvacetiletá blondýnka s modrýma očima a suchou pletí může psát jako bůh, ale fakt mě to moc nezajímá. V době, kdy tu bylo blogů pár a firmy ještě nepochopily, jaký PR potenciál v tom vězí, tady psali všichni vesměs akorát o tom, co si koupili, takže měl člověk i dobrý přehled o tom, co si dotyčná je ochotná koupit. Nevím, jak pro jiné, ale pro mě to má velkou vypovídací hodnotu.
Jenže pak přišlo to PR…. Nechápejte mě špatně, já jsem ráda, když blogerky dostávají věci zadarmo, protože pak mají o čem psát. Zrovna tak chápu, že je dost slečen, které možnost mít plno kosmetiky zadarmo (resp.za pár pochvalných vět) doslova okouzlí a nedělají nic jiného, upřímně fakt nevím, co bych dělala, kdybych se ve dvaceti do té situace dostala. Zrovna tak chápu ty firmy – trh tady je malý, je krize, kosmetika není až tak životně nezbytná věc, takže pokud z deseti recenzí bude pět blbých, může to být celkem velký problém. Nicméně si vůbec nejsem jistá, jak dlouho to bude bavit nás – čtenáře blogů.
Protože ať se na mě nikdo nezlobí, ale recenze už jaksi z podstaty věci NEMŮŽE být objektivní. A to, co ji činí zajímavou a odlišnou od reklamního popisku, je právě OSOBNÍ A JEDINEČNÝ POHLED DANÉ OSOBY. Je to stejné jako u ostatních kritik – to nejzajímavější je vždy právě osobnost kritika. Jistě i vy máte oblíbené filmové kritiky, kterým věříte skoro na slovo a pak zas jiné, které čtete s vědomím „jestli to pomluví, tak na to určitě půjdu“.
Kosmetická recenze, která popíše produkt – konzistenci, strukturu, barvu, vhodnost pro jednotlivé typy… - a skončí prohlášením „já jsem moc spokojená, určitě se na to skočte kouknout – NÁHODOU je zrovna 20% sleva - , ale samozřejmě každému sedí něco jiného“ je o ničem, sorry, není to recenze, je to trapná reklama, která je ještě trapnější o to, že kdyby si ji firma musela zaplatit u agentury, tak za ni vysolí několikrát víc peněz než kolik ji stojí jedna hervana (pardon, napsala jsem hervana?asi mi to nějak vyklouzlo z podvědomí, jinak si to nedovedu vysvětlit…). 
A když už mi to teda vyklouzlo…z prvních promo fotek mě Hervana okouzlila a chtěla jsem si ji okamžitě koupit. Ovšem po zkušenostech vím, že mi jejich tvářenky moc nedrží a taky nesnáším to balení, takže jsem čekala na recenze. No a taky jsem se dočkala, byly všude… Nakonec jsem si ji nekoupila, nikoliv proto, že by mě množství recenzí znechutila a měla jsem strach, že ji bude mít každý, ale protože jsem netušila, jestli je fakt tak o ničem („sluší každému“ jako sorry, nic nesluší každému, pokud to není zcela a úplně o ničem) nebo ji všichni dostali zadarmo a chtějí se zavděčit. Dodnes ji nemám a ani jsem nepocítila potřebu si ji prohlídnout naživo.
Dalším případem je jiná nejmenovaná firma štědře rozdávající překrásně vonící a ukrutně drahé krémy na ruce. Krémy na ruce mě nezajímají, bo jsem ekzematik, ale krásně vonící sprchové gely a tělové krémy, na to bych už slyšela… Proto jsem byla strašně moc ráda, když jsem od kamarádky dostala k vyzkoušení miniaturku sprchového gelu a vzoreček tělového krému. Četla jsem dost recenzí a čekala jsem krásné vůně…no a ty jsem taky dostala, voní to fakt krásně. Ale bavíme se o sprchovém gelu, že? Nečekáte, že bude akorát vonět a ještě než uschnete, tak už bude vaše kůže vysušenější než Sahara (normálně používám palmoliv a nemůžu si stěžovat)? Ale dobrý, tak se asi máme namazat, že jo, však je to skoro přírodní a člověk tomu nějaký ten vroubek odpustí, když to tak krásně voní. A cože pak to v tom máme? Na prvním místě voda, hned za ní dimeticone (wtf???), propanediol (což je prý zvlhčovalo, co se nějak vyrábí z kukuřice, dál jsem to nezkoumala), glycine soja oil….dál jsem už nechtěla číst. TOTO je krém za 750? Je to ovoněné nějakým zvlášť exotickým „absolu“, který jim vozí po mikroskopických dávkách speciální airbus nebo je jiné vysvětlení pro tu cenu? O tom „úžasném“ pocitu, když se mažete, mluvit nebudu, jsou jistě lidi, co je jim prakticky čistý dimeticone příjemný, ale mně fakt ne, vadí mi i v make-upech, kde bývá tak na 6.místě nejdřív… 
Nevím, kde se stala chyba – četla jsem snad málo recenzí nebo jsem sama taková divná, když chci, aby voňavý věci nejen voněly? Nebo prostě 90% těch recenzí bylo „objektivních“, tedy ve stylu „fakt to hezky voní, umyje to, namaže to, ale každému sedí něco jiného, tak uvidíte sami“? Fakt, moc prosím, běžte s  objektivníma recenzema někam…  Já chci vědět, co si myslíte VY, to, že „každému sedí něco jiného“ vím sama, to mi fakt nemusí nikdo sdělovat. Protože když budou prezentovat opravdu vlastní názor blogerky, tak se ho snad naučí mít i spotřebitelé. Protože budou zmatení – tahle píše, že to je super, takhle píše, že to je na dvě věci, pomoct, co mám dělat? A půjdou si to prohlídnout…
Jak moc má spotřebitel vlastní názor, bylo pěkně vidět u beauty boxů. První edici provázely rozhořčené hlasy, že to teda není žádný luxus a co to je za bordel. Pak Rendy (Ordinary Life) udělala rozhovor s tvůrci LB, Černá Moora přehled zahraničních boxů, proběhlo pár diskusí a vše se vysvětlilo. Pak přišla druhá edice SB a Mila (Illusorie) si dovolila říct, že jako pardon, ale balíček ve stylu „tento měsíc v DM“ fakt nepovažuje za něco mimořádného a ejhle – najednou se na ni sesypalo celé hejno komentů, že si snad představuje, že tam bude dior, chanel (dokonce channel – asi jako že víc proužků, víc adidas) a že co by vlastně chtěla. Přitom ta chuděra ani slovem nezmínila, že by tam něco z toho chtěla, dokonce ani nepoužívala slova jako „luxusní“ a tak, jenom chtěla něco, co na ni nepadá z každého regálu v drogerce (a já s ní úplně souhlasím). Ale my jsme si přece minulý měsíc vysvětlili, jak to je s těma vzorkama zadarmo a tak..
Tak nevím – vlastní názor v krabičkách by někdo každý měsíc distribuovat nechtěl? A stál by o něj někdo? A co vy čekáte od recenzí?

Summary: Hi guys! Today I have the first guest post on my blog - my friend Rena decided to write her thoughts about cooperation of  czech  bloggers and PR agentures and her experiances with so called "paid" reviews. If you want to read it, please use translator. 

72 komentářů:

  1. Super článek, děkuju za něj. Souhlasím takřka se vším, ale každému sedí něco jiného, víš jak ;). Ne, dělám si srandu. Jsem ráda, že někdo tuhle tématiku shrnul.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, já mám někdy chuť se potencionálně omuvit všem, kteří si podle mě něco pořídí a pak jsou zklamaní :). To je ta zodpovědnost. A shrnuto je to skvostně.

      Vymazat
  2. Pěkný článek. Souhlasím s ním. Mě vám nejvíc sere, když blogerka napíše nějakou negativní recenzi a pak jako poslední větu dá: No tohle je samozřejmě jenom můj názor, každému vyhovuje něco jiného. Jako by se chtěla pojistit, že jí nikdo nic nevyčte v komentářích. Podle mě by si měla správná blogerka stát za svým názorem, proč jinak psát blog? Blog není časopis, proto ho čtu..pro konkrétní názory na konkrétní věc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jáji, to je sice pravda, ale třeba konkrétně v kosmetice mi to přijde jako dobrá věc. Prootže každá ženská má jinou plet, používá jiné přípravky a tím pádem ten konkrétní výrobek může na někom jiném reagovat jinak.

      Já třeba psala o tom slavném BB Creme od La Roche a třetina komentů byla, že ony s ním problém neměly.

      Takže jak to tam pak napsat, at člověk nevypadá jako blbec? každopádně já nejsem kosmetická blogerka, proto to vidím jinak, ale neznamená to, že si nenechám poradit.

      Vymazat
    2. Verčo, on je rozdíl když to píše kosmetická blogerka pod KAŽDÝ článek. Kdyby napsala: mám takovou a makovou pleť a xy krém mi vyhovuje...holkám se suchou pletí to asi nesedne protože není tak hydratační bla bla...když napíše ale krém mi vyhovuje, ale každá máme jinou pleť....taková recenze mi nic neřekne...

      Vymazat
    3. Jj, tak to píšu a asi není problém ve mě, když něco někomu s jiným typem pleti sedí a mě ne.

      Díky za radu :-)

      Vymazat
    4. Já si třeba myslím, že pokud blogerka není totální střevo a nevybere si třeba výrobek pro suchou pleť, ačkoliv má mastnou s akné, tak proč nenapsat jen a pouze vlastní názor bez nějakých vytáček a okecávání kolem. Když se mě někdo zeptá, jak je venku, tak taky nečeká odpověď ve stylu "no, mně bylo teplo, ale víš jak, raděj si vem i svetr a taky jsem viděla jednoho člověka v kabátu, tak spíš záleží, jak moc jsi zimomřivá". To už se mě asi příště na nic nezeptá :-) Tak proč by kosmetická recenze měla být jiná, že jo.

      Vymazat
    5. Já si taky myslím, že není na škodu mít vlastní názor, ale na druhou stranu chápu když někdo napíše takový závěr, jen by měl před tím mít vlastní argumentaci proč to tak je. Uznávám, je to těžké napsat, na plná ústa něco zkritizovat když víš, že je "chyba" třeba v tobě, ale když je to recenze, musíš být subjektivní.

      Vymazat
  3. :-D Super postřehy, vážně jsem se pobavila :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to je opravdu megatrefné! :)

    OdpovědětVymazat
  5. To je velice pravdivý a zajímavý článek. To jsem netušila, že v tom krému je dimethicone na druhém místě. Tak to je úplná příroda :D. A to všichni jejich krémy chválí, ale já je ještě nezkoušela a ani se mi nechce za tu cenu.

    Mějte se!

    OdpovědětVymazat
  6. Prijde mi ze marketing kosmetickych firem zatim neumi pracovat se segmentem blogu. Jde o ovlivnovatele, ale v zadnem pripade ne o universalni propagacni kanal, ovlivnujici internetove uzivatele, jak si nekteri jedinci zjevne mysli. Je to na jednu stranu nejlevnejsi zpusob, jak dostat nektere vyrobky/znacky do sirsiho povedomi verejnosti, ale na druhou je treba pracovat se segmentaci. Jine potreby a nazory bude mit 15 leta slecna a jine 30 leta. Ve dvaceti jsem si myslela ze az prijde tricitka, zacnu kupovat mega drahe kremy ze Sephory, a ve finale jsem zjistila ze vse je uplne jinak :-). Takze kdyby mi ve dvaceti dali otestovat cokoliv od Chanelu, peju ody :-). A ne ze by nepravdive, bylo celkem jedno co bych v te dobe na svoji super pleť dala, byla proste super :-). Tim chci rict, ze jednim aspektem je snaha blogerek se zavdecit a tim padem pozitivni PR, ale na druhe i to, ze autorka pro me proste neni relevantni z toho duvodu, ze neresi totez co ja, o cemz pises :-). Pro ctenare blogu je dulezite ztotozneni se. Ja sama kolikrat nedokazu pochopit nabidky ktere sem-tam dostavam. Vetsinou je to vedle jak ta jedle a ten, ktery nabizi, muj blog zarucene nikdy nevidel. Nektere nabidky pro me zni: Vazena, mohu vam dat hlavu na spalek? :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přesně, nějaká segmentace a selektivní výběr by neškodil. jak dneska: píše mi chlapec až z dalekého londýna, že založil jakýsi portál pro koncerty a výstavy (naprosto odlišný od jiných takových portálů tím, že tam není reklama). no a jak tam není ta reklama, tak potřebuje pomoct ode mě, aby se o tom dozvěděli všichni okolo. tak o tom mám napsat asi článek, přidat linka a tak... což kdyby si přečetl alespoň moje příspěvky za poslední týden, tak by mu snad i došlo, že o koncertech a výstavách nepíšu. a určitě je jeho projekt chvályhodný a užitečný, ovšem moc nechápu, co já jako s tím... prostě některé nabídky fakt nechápu.

      Vymazat
    2. haha, jo, ten mi taky psal :D koukala jsem na to jak na snih v rijnu (to jsem ale aktualne trefna, co :D) ... jako je sice odvazne, ze jsou na to jen tri, nikdo je nepodporuje a on je jeste tak desne pracovne vytizen (a navic v Londyne! dulezita informace) a tak nema cas, ale co ja s tim mam jako kua delat?
      tak kdyz na to nemaj cas, tak at to nedelaj
      ja taky nikomu nepisu, je, jsem chudinka, mela bych psat na blog, ale musim se ucit, nemohli byste mi udelat reklamu zadarmo? pro my hezky kukadla? sice z toho nic mit nebudete a budete jen spamovat svy ctenare, ale to prece neva!
      :)

      Vymazat
    3. Hmm a mně chlapec nepsal, znamená to, že nejsem úspěšná bloggerka? Jdu brečet :-D
      Ale zpět k tématu - občas mě udivuje, když kosmetické firmy cpou holkám kterým je sotva 20 kosmetiku určenou už podle názvu ženám věku kolem 30 a výš. Co o tom asi holka, která nemá jedinou vrásku může napsat? Bohužel většina firem tu s blogy ještě spolupracovat moc neumí...

      Vymazat
    4. ne, to znamená, že máš štěstí :D
      a nemusela jsi číst srdceryvný PR na 5 odstavců, jak je to na trhu vyhledávačů koncertů těžké, hotová robotárna z devatenáctiletýho století, a když jim neuděláš reklamu, téměř se připojíš ke všem těm vykořisťovatelům průmyslové revoluce

      Vymazat
    5. srdceryvný to bylo. ale zase mě to ráno potěšilo, že se zajímají až v londýně... to každé ráno nemám email až z daleké anglie...

      Vymazat
    6. Já myslím, že je to hodně i o tom (teď myslím kosmetické firmy, ne přepracované organizátory koncertů v Londýně), že ty firmy prostě nemají rozpočet na klasickou propagaci a tohle je jedna z nejefektivnějších věcí, co se dá vybartrovat. Jenže těch blogů je tu pořád málo, těch kvalitních ještě míń, tak to prostě berou šmahem podle počtu čtenářů nebo jiných kriterií. Jinak si to neumím vysvětlit, protože občas mi taky hlava nebere, co občas vidím kde k recenzování..

      Vymazat
    7. trb: tak zas to ber takhle, když ti v emailu přistávaj nabídky na xanax až z daleký Číny, tak si u toho taky nelebedíš, že je hezký, že se v Číně zajímaj :D akorát že tohle bylo psaný česky :D

      Vymazat
    8. no však jasně, že to byl typický spam, který ovšem než jsem otevřela a v náhledu gmailu bylo to, jak mi píše z londýna... tak to neznělo špatně. jen by mě tedy zajímalo, jestli existuje nějaká databáze potenciálních blogerů, co je třeba ospamovat, ze které chlapec čerpal, nebo fakt vyhledával náhodně blogy a posílal maily??? (jasně všechny čínský a americký a africký spamy jsou z databází vyhledaných roboty, ale tohle podle mě bylo osobně... v tom případě ovšem nechápu, proč to trošku nezacílil?)

      Vymazat
    9. Hoky já z vás nemůžu :))). Mě chodí nabídky na ruské nevěst(k)y, horší teda je, že já obvykle někdy zapomenu odpovědět a dotyčný mi pak píše třeba pětkrát.

      Vymazat
  7. Yes! Perfektní článěk, díky za něj!

    OdpovědětVymazat
  8. Skvělej článek.Souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělá kombinace Day a Renči, holky tohle je vážně trefa do černého ! Naprosto souhlasím *** snbbibi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A bubísku, jak se máš? A díky za komentář

      Vymazat
  10. Moc děkuji za tento článek, myslím, že takový v blogosféře už celkem dlouho chyběl.
    Aneb pochopte už konečně, že kosmetická recenze prostě nemůže být objektivní a proto je přece čteme! Právě díky recenzím prakticky na každém druhém blogu jsem se konečně dostala k vyzkoušení Skin 79 a jejich BB Gold mi naprosto vyhovuje. Nemyslím si, že je problém v PR firem, které konečně zaregistrovaly existenci kosmetických blogů, ale ve čtenářích, kteří čekají, že jim daná blogerka naservíruje svatý grál pro všechny typy pleti za lidovou cenu a ideálně dostupný v DMku.

    OdpovědětVymazat
  11. a moc pěkně jste to obě sepsaly. víc se k tomu asi snad raději vyjadřovat nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík.A taky děkuju Day za ten úvod, si připadám jak nějaká celebrita.

      Vymazat
    2. Símtě, snad celebrita v původním významu, že?

      Vymazat
  12. Tenhle hostujici post me bavil, protoze je pravdivy. Prijde mi uplne postavene na hlavu, kdyz nejaka bloggerka uvede v clanku, ze ji dany produkt byl poskytnut firmou/znackou xyz a ze čtenáře ujišťuje v tom, že rozhodně nedostala zaplaceno za takovou recenzi, že to je všechno z její hlavy, její nazpr. To na mě pak působí jako pravý opak než to, čím toho daná bloggerka chtěla dosáhnout. Na jednu stranu chapu, chtějí se pochlubit, že dostaly něco tak kvalitního a drahyho, že za to nemusely platit. Já jsem mezi bloggerkami nováček, muj blog má zatím něco přes 45 ctenaru a jo, byla bych rada, kdyby mi něco takovýho bylo nabídnuto, ale na druhou stranu si rekat, vážně to opravdu chci? Článek o daném produktu má každá druhá bloggerka, kdo by mi pak recenzi četl? Radsi píšu recenze hlavně o věcech, které si sama koupím, které jsou sice pouze obyčejné drogerkove, ale i tak z nich mám radost a nějak mě naplňují. Mužů s čistým svědomím říct, že recenze píšu podle vlastniho názoru, jsou ničím neovlivnene, pouze v nich vyjadřuji to jak na mě (případně na moji mamku či kamarádku) působí a tím to hasne. Nemám potřebu ventilovat nějakým podnětem ovlivněný názor.

    OdpovědětVymazat
  13. Zajímal by mne odkaz na blog autorky tohoto článku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla ( a stejně nebyl veřejný), už nemá a mít nebude.

      Vymazat
    2. Skoda, bola som zvedava :)

      Vymazat
  14. peknej clanek, pobavila jsem se :)

    ale co treba nemusim ja, tak kdyz se neco nakousne a nerekne narovinu :D - takze by me dost zajimalo, o jake firme se mluvi v uvodu - to by nemel byt problem uvest, ne? (na blogerku se ptat nutne nemusim, ale tu firmu bych rada znala)

    co se tyce zbytku, na objektivnost mam podobny nazor s vyjimkou toho pripadu, kdy se jedna o znacku, kterou ma dotycna uprimne rada a kupuje si ji i sama (treba o takovem Guerlainu bych ja osobne tezko napsala vyrazne kriveho slova, protoze to proste nejde .D), potom nemam duvod ji bez pochyb verit recenzi i veci, kterou dostala jako PR

    komu ale neverim nic, to jsou oblikaci blogeriny, ktere foti jen outfity, ale protoze maji hodne ctenaru, tak jim cas od casu neco nacpe i nejaka kosmeticka firma, kterou zajima jen pocet lidi, co tu vec uvidi - a oblikaci blogerina pak napise, ze to prijemne voni, prijemne se to roztira a at si to kazdy koupi, protoze je to proste fajn - to je jeden velky LOL - zaprve tomu nerozumi, tak ani nic jineho napsat nemuze, zadruhe by nic spatneho ani nenapsala, protoze ji o kosmetiku obecne nejde, nema v tomhle vuci ctenarum zodpovednost, ze by jim doporucovala nejaky shit a cele to je pro ni jen "prestavka na reklamu" za kterou dostala krem (kazda takovahle recenze u me dane firme ubira body a ne naopak)

    no a crabtree&evelyn (jestli se teda mluvi o nich) taky nechapu, na to, jak je to predrazene, tak je to kvalitativne velmi prumerne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak vzhledem k tomu, že ta informace mi byla poskytnuta čistě soukromě a dotyčná vůbec netušila (a já v tu chvíli taky ne), že z toho vznikne toto, tak by mi přišlo trochu nefér to veřejně ventilovat. Nicméně možná ti to sdělí sama, jelikož spolu často živě virtuálně konverzujete, já k tomu jen dodám, že tys taky nebyla tento měsíc z toho produktu nijak odvázaná a už si to snad prý nepořídíš nebo co... :-)
      A nenacházím nic špatného na pochvalných či nadšených recenzích, i produkt poskytnutý zdarma může pisatelku nadchnout naprosto upřímně. Vadí mi ta snaha o "objektivitu" a zavděčení se všem, ze které vznikne pouze snůška nic neříkajících žvástů.
      A jo, mluvim o tom planým jablku a teda dost mě to samotnou překvapilo.

      Vymazat
    2. haha, lol, no tak to je mi myslím už asi jasný - a vůbec mě u nich podobnej přístup nepřekvapuje, abych teda řekla pravdu, páč mám pocit, že v marketingový komunikaci moc chodit neuměj :D

      Vymazat
    3. Tak a teď mě donutíte pročíst si všechny články Moory za poslední měsíc a vydedukovat si z toho, o kterou firmu jde - dobrá marketingová strategie, holky :-)
      Já osobně třeba preferuji dlouhodobější spolupráce, kdy mi ta firma nejenom pošle produkty na vyzkoušení, ale je k tomu i nějaká přidaná hodnota, jako třeba té Bobbi Brown - lekce líčení, yoga, literatura atd. Prostě když to není jen o tom tady máš produkty a koukej o nich napsat, ale když mám možnost se o té firmě dozvědět víc a dostat se trochu víc pod tu pomyslnou pokličku.

      Vymazat
    4. Mně je třeba jedno, jakou má ta spolupráce formu, víc mi vadí, když firmy osloví někoho, kdo evidentně nemá srovnání s podobnou úrovní. Když najdu recenzi na stíny za 600 od značky, co se pasuje za high-end, u někoho, kdo do té doby hodnotil akorát essence a catrice, tak to má nulovou vypovídací hodnotu a je jedno, jestli se mu daný produkt líbí nebo ne. To mi ostatně přijde jako další velký problém z podobného soudky - blogů, kde má ta holka nějaký pořádný background, je fakt po skrovnu, přijde mi, že už píše snad každý, kdo si jednou koupil v DM labello. Většina těch největších a nejlepších cizích blogů začínala tak, že dotyčná napřed testovala a dělala "svoče" (krásné české slovo :-) ), což jí umožnilo si osahat daleko víc věcí než by si mohla dovolit koupit. Taky každý začne okamžitě recenzema a pak z něj někde vyleze, že jeho obzor končí tím, že ví, že existuje chanel a dior a že to je jakýsi drahý. Což o to, blogovat může každý, ale potom mě dost překvapí, že někdo podobný dostane k recenzi produkt od firmy, která chce být považována za luxus. Jaký to má smysl?

      Vymazat
    5. To souhlasím, taky občas nestačím zírat a bohužel si ty firmy neuvědomují, že je to pro ně v mnoha případech spíše kontraproduktivní. Viz třeba Ziaja a nějaké ty Hurray balzámy, které byly v jednu dobu snad na každém blogu a v životě jsem o nich předtím neslyšela a ani bych si je po té blogové masáži nekoupila.

      Vymazat
  15. Haha, a já dneska zrovna básnila o tom, jak doslova žeru Crabtree & Evelyn krémy na ruce :-D Dokonce mě ta jejich kosmetika nadchnula ze vzorků natolik, že jsem vybrabčila konto a i si koupila plné balení tělového mléka. Páč mi tuze voní a je fajné a tak vůbec :-) I ty vzorky jsou pro některé z nás nebezpečné, no :o)

    A jinak co se kosmetiky gratis týče - je to super v tom smyslu, že můžete ozkoušet víc věcí, které by vás třeba ani koupit nenapadlo. Jasně, že mi taky lezou na nervy recenze o dvou větách, kdy dotyčná běžně držkuje, když krém stojí víc než pár pětek a najednou vychválí tělové mazání za 1200,- ... To zní těžce nedůvěryhodně.
    Naopak se mi hodně líbil článek, jaký nedávno psala Mila, kdy zkoušela na svojí mamce oční krém od Clinique. Sem měla chuť z fleku jít a koupit toho kamión :-)

    Jinak co si vzpomínám, tak vyloženě negativní recenzi na kosmetiku gratis jsem napsala jednou. Bo se mi ta věc ukrutně nelíbila. Ale fakt hodně. A při představě, že budu kecat, někdo si to koupí a pak dostanu někde za rožkem po hubě, že jsem kecala... no to jako né totok :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je tak, že každému sedí něco jiného :-) Mně to třeba taky hodně voní a v jiných obdobích svého kosmetického života jsem složení taky vůbec neřešila. Jen mi prostě přijde trochu divný, že vzhledem k počtu rozdaných vzorků a jejich přítomnosti v minulým SenzaBoxu, to neřeší vůbec nikdo. Já jsem taky ráda, když mají (zvlášť moje oblíbený) blogerky možnost zkoušet víc věcí nž by si třeba mohly dovolit, akorát bych ocenila, kdyby pak o tom napsaly to stejný, co by psaly, kdyby si to kupovaly za svý. No a takových fakt moc není, bohužel. A na těch recenzích to je poznat a ne, že ne, ať jsou tam řeči o vlastním úsudku a jiný blabla jakýkoliv. Já třeba chápu, že je to člověku trochu blbý sepsout něco, co dostal od nějaké hodné paní referentky zadarmo, ale to si právě ten člověk musí vyřešit předtím, než to vezme, že jo. Vyřešit, co teda vlastně píše - jestli blog o kosmetice nebo reklamní okénko pro distribuční firmy.

      Vymazat
  16. já nevím no, já si ráda přečtu recenze na produkty na blozích, mezi náma je mi vcelku fuk jestli produkt slečna vychvaluje do nebes nebo výrobek pomluví. mám svůj mozek, takže pokud si myslím, že by to mé pleti sedlo a zrovna tu danou věc potřebuji, tak to jdu omrknout do obchodu a popř. koupím. pokud vidím, dvacet příspěvků u slečny na blogu, kde píše, že má suchou pleť, tak je mi jasné, že na mou smíšenou, to co vychvaluje asi nebude to pravé.

    OdpovědětVymazat
  17. super článek, čtu kosmetické blogy a opravdu se rozhoduji jestli něco koupit nebo ne podle recenzí - ale je třeba rozlišit jestli to píše 20-ti letá sněhurka nebo někdo, koho zrovna trápí akné a mastná pleť :)
    ps : miluju Rendy a její Ordinary life a díky Mooře mám svůj bb cream od skin79 ... díky holky :)

    OdpovědětVymazat
  18. s článkem celkem i souhlasím a u plno bodů jsem pokyvovala hlavou.
    já co můžu říct sama za sebe, tak absolutně nechápu, proč má někdo potřebu o krému, který mu nevyhovuje psát že je "super, úžasný a všichni si ho kupte" jen aby dostal další. k čemu je někomu sakra kosmetika, kterou stejně nepoužívá a nesedí mu?!
    proto vždycky napíšu pravdu, co si o tom myslím a jak mi to vyhovuje, protože prostě nevidím smysl v tom lhát a udělat ze sebe totálního blbce.
    už se mi několikrát stalo, že jsem musela napsat negativní recenzi a jako, mrzí mě to vůči té firmě (zkrátka taková jsem) protože čekali nějaký super článek a já jim to mezitím " hodím na hlavu", ale co se dá dělat...

    a teda dostal mě ten příběh s tou tvou kamarádkou :D vážně by mě zajímalo o jakou firmu se jedná :D já bych o tom rozhodně na blog napsala, protože tenhle přístup, to je teda síla :D

    s ještě k těm krémům - pokud jde o Crabtree&Evelyn, tak já ty krémy miluju! a ano, dostala jsem ho zadarmo, ale vážně nelžu! :D líbí se mi jak je sametový a ruce mi pak krásně voní, jsou hebké.. bohužel to musím napsat, ale každému sedne něco jiného :D někdo má rád mastnější krémy, někdo neparfemovaný..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. super názor:) souhlasím

      Vymazat
    2. Já úplně chápu, že někdy ty krémy bude milovat a nejen proto, že je dostal k recenzi zdarma. Ale prostě se mi moc nechce věřit, že si fakt vůbec nikdo nepřečetl to složení a že jsem s Moorou sama v celým blogovým vesmíru, komu přijdou předražený. A pokud to tak je, tak si zase myslím, že pokud blogerka něco dostane k recenzi a hodlá to předložit čtenářům, tak by si o tom měla udělat trochu hlubší úsudek a třeba si právě to složení přečíst. Zvlášť, pokud se snaží hodnotit "objektivně". Protože třeba právě složení, že jedna z mála skutečně objektivních informací, kterou je možný v recenzi poskytnout.

      Vymazat
    3. musím se přiznat, že složení většinou jen projedu a pokud tam není něco echt špatnýho, tak to neřeším. hlavně všechno taky neznám :D (teď si přijdu jako pako :D) já dám hlavně hodně na efekt a na to jak to na mě působí (ne na chvíli, ale dlouhodobě). jasně že všeho má být s mírou, ale vážně mi ten krém nepřijde nijak špatný.
      a neříkám, že ceny nejsou vyšší - to jsou. taky jsem to ve své první recenzi zmínila, že to zrovna není nejlevnější. ale to je zase věc názoru. kdybych si krém měla koupit sama, asi bych hodně váhala a spíš poprosila někoho, ať mi ho koupí k nějaké příležitosti. když ale vidím, jak pomalu ubývá když to srovnám třeba s kozou od Ziaji, která zmizela hned, tak jako.. to je neporovnatelný :)

      Vymazat
    4. Tak já třeba netuším, co je v těch krémech na ruce (nebo teda tak trochu tuším, ale jistě to nevím :-) ), na stránkách složení nemají. Já měla tělový krém s granátovým jablkem (a že jsem měla radost, jelikož granátový jablko mám ráda a většinou mají výrobci dojem, že to má vonět jako nějaká marmeláda a toto voní fakt pěkně. A ono nejde o to, že v tom složení je něco špatnýho, ale o to, že ten základ jsou úplně brutálně levný věci, i alverde za šest pětek má lepší (rozuměj kvalitnější, tj.dražší) ingredience v základu. Arganový olej na padesátým místě to fakt nezachrání a není to tím pádem pro tu kůži ani nijak výrazně prospěšný, prostě to neuškodí (pokud člověku nevadí silikony) a pěkně to voní. Ale skoro za litr je to trochu málo, aspoň pro mě.

      Vymazat
  19. Skvěle napsáné. Mám ráda když má každý svůj vlastní názor. Pak stačí přečíst pár recenzí a hned víš kolik lidí hodnotilo kladně, kolik záporně a podle toho se pak rozhodneš jestli danou věc koupit. Když někdo lže a píše jak je to super jenom proto aby mu poslali další produkt na testování.. to je nám k absolutně k ničemu.

    OdpovědětVymazat
  20. Doufám, že už vymýšlíš další téma do guest post okénka, protože tohle se mi mooc líbí! Bude pokračování? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, fakt nevím, sice by mě to bavilo, ale toto je produkt naprosto mimořádný situace, kdy přijeli naši a dovezli i bratrance, takže jsem na jednu stranu měla trochu pokoj od děcek, ovšem na stranu druhou nutně potřebovala nějaký únik z reality :-)

      Vymazat
    2. Sakra, já se snad rozčtvrtím a přijedu ti kluky pohlídat, abys mohla tvořit :))

      Vymazat
    3. Stačí, když najdeš nějaký neškodný sedativum, po kterým půjdou spát v 8 jako normální děti :-)

      Vymazat
    4. jo holky, až budete mít to sedativum, tak mi taky trošku pošlete. díkes!

      Vymazat
    5. odvar z máku, přece! staletími odzkoušený a funkční :D

      Vymazat
    6. Řikám neškodný, ráda bych, aby vychodili aspoň základku :-) I když je fakt, že kdyby pak dělali kariéru jako výrobci a dealeři opia, tak by to možná ani nepotřebovali a byli za vodou. Uvážim to...

      Vymazat
  21. Super clanek! A souhlas! Pardon, ale presne takova mi prijde Petra z LovelyHair. Jako ja ji mama rada, ale jeji recenze uz fakt ne! Prijde mi, ze vsechno je super - ani jedna negativni vec? To je fakt divny. Uz se divam jen na jejich tutorialy a recezne vynechavam. :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já LH nečtu, tak to nemůžu soudit, aly myslím, že dost záleží na tom, jestli píše recenze na věci, co si sama kupuje nebo dostává. U věcí zadarmo by to bylo fakt trochu divný, ale u jejích vlastních nákupů bych tomu klidně věřila. Jednak se zkušenostmi přece jen přichází lepší odhad toho, co člověku sedne (já si třeba za několik posledních měsíců nemůžu vzpomenout na nic, co bych si sama vybrala a koupila a nebyla spokojená), jednak někdo nemusí mít chuť psát jakýkoliv negativní recenze a popisuje jen to, co ho zaujalo. Tomu bych rozuměla. Ale, jak říkám, nečtu to, tak nevím, jak to tam chodí... Ale je to známý blog, tak počítám, že si ho různá PR oddělení už taky všimla...

      Vymazat
    2. no prave.. vim, ze miluje Sigma stetce - to ji verim. Proto kdyz prisla s recenzi beatuty blenderu - ze to jako neni spatny na aplikaci makeupu, bylo mi to divny. Tam me to poprvy prastilo do oci... ta recenze prave na ten blender mi prisla jako opravdu neobjektivni - PR. :-((

      Vymazat
    3. Tak to si nedovolim posuzovat, protože znám dost lidí, co mají rádi jak štětce, tak blender, aniž by v tom byla nějaká reklama. Já spíš nechápu lidi, co milujou sigmu, ale to je tím, že jsem zhýčkaná a rozmazlená :-)

      Vymazat
    4. Ja som Petru pred par mesiacmi prestala sledovat, mala som toho dost. Tak isto som prestala s JollBur, kedze bola schopna napisat cokolvek kvoli zradlu pre psa, ktore dostala na zrecenzovanie :D

      Vymazat
    5. @Rena: Sigma nejsou špatné, ale cena by mohla být přívětivější! Zrovna ty štětce na make-up jsou, z těch co nabízí, asi nejlépe zpracované. Ale ta cena....je vážně nadsazená.

      @Blondýna: Beauty Blender je super věc. Má své kouzlo a je dost lidí, kteří na něj nedají dopustit. Kvalita blogu Petry je diskutabilní. Líčení nic moc hlavně technicky (umělé řasy to vždycky vyšvihnou trochu výš) a zajímavé nápady taky chybí. Recenze jsou pro mě o ničem! Pro sebe bych to nazvala jako koncentrovanou nudu.

      S.

      Vymazat
  22. Zas tak dlouho se v tomto prostředí nepohybuju, abych na tohle měla nějaký vyhraněný názor. Nemůžu říct, že bych po přečtení nějaké pozitivní recenze hned běžela a věc koupila, i když při hodně pozitivních ohlasech mi to někdy nedá a taky to vyzkouším :-) Ale především mě baví to číst, protože to samozřejmě doma všechno mít nemůžu, tak se koukám aspoň na obrázky a povídání k nim, a to se mi líbí :-D Taky si udělám obrázek, co od které značky pravděpodobně za něco stojí, jakou má cílovou skupinu, jakožto kosmetický amatér se něco poučím... Sama recenze nepíšu ani se nepokouším, já si jen tak tlachám o tom, co se mi líbí :-)

    OdpovědětVymazat
  23. Aby nedošlo k mýlce, já nemám nic proti pozitivním recenzím, mám je dokonce raději než recenze negativní. Ale chci, aby recenze byla pozitivní proto, že autorka je spokojená, ne proto, že chce další věci zadarmo.

    OdpovědětVymazat
  24. Tak ja osobně přistupují k věcem, které dostanu stejně tak jako k těm, které koupím za své ... protože na tom opravdu nejsem tak špatně, že fakt nemám zapotřebí vychvalovat do nebes kde co jen aby mi někdo poslal další šampon zdarma :X tohle mi přijde fakt trapne .... a jak tu byly zmíněny "oblíkací bloggeríny" tak jejich recenzním ja také osobně nevěřím a znám jich par co mi přijde, že vychválí opravdu kde jakou kravinu :X ...
    Jinak jak si tu zmínila o té spolupraci tak ja mám zase třeba opačnou zkušenost, že jsem psala nedávno recenzi na Dermacol BB cream a popravdě jsem tam napsala, ze bych si plne balení fakt nekoupila když jsem poslala odkaz paní z krása.cz tak mi napsala, ze děkují za recenzi i když zrovna nevyznívá pozitivně, ze ona ma s tím BB podobnou zkušenost jako ja :) a to s krásou spolupracuji opravdu už delší dobu a rozhodne to není první negativní recenze ;) takže s tímhle jsem se fakt zatím ještě nesetkala díkybohu ....
    http://angellovely-things.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  25. Moc hezký článek, při spoustě věcí jsem si tu sama pro sebe přikyvovala a říkala si "tak to máš úplnou pravdu holka". Vážně ti za tento post tleskám!
    http://justbeyourselfbypetra.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  26. Tak ja si myslim, ze kozmeticke firmy si robia cez blogy cim dalej tym horsiu reklamu. Najprv by sa mali zamysliet nad tym na kolkych blogoch si tu reklamu chcu robit pretoze my, citatelky blogov o kozmetike, mame toho uz po tretej rovnakej recenzii dost a po piatej uz sa mi produkt kompletne sprotivi. Takto to bolo napriklad s vyrobkami Ziaja alebo aj Bioderma, ktora ako pises v clanku momentalne v tychto dnoch posiela 20 rocnym blogerkam ich nove kremy proti vraskam. Uz tie clanky ani neotvaram, co by som si tam mala precitat? Nieco typu nemam vrasky ale tento krem je super? 20 rocna blogerka ma vacsinou 20 a menej rocne citatelky takze nedivim zmysel recenzovania kremu proti vraskam, to si uz fakt klepem na celo ze kam az s tou reklamou chcu zajst. Dalej sa mi tiez zacina protivit ze povodny zmysel reklamy sa straca a firmy sa nesnazia zaujat potencialne zakaznicky a oblbnut ich nejakymi zlavami alebo giveaway, no najnovsie si robia reklamu tak ze pozvu blogerky na zamok a daju im jest, pripadne sa pozerame na fotky toho ako blogerky cvicili, ake makarony a kapkejky jedli.. Co ako my citatelky s tym mame? Je to super pre danu blogerku a prajem jej to len mi nejak unika zmysel tejto "reklamy". Pre mna je to skor signal ze firma by urobila pre reklamu hocico a ze zakaznik ako-taky ju velmi nezaujima.

    OdpovědětVymazat
  27. pokud máš chuť na 11 tag, označila jsem tě :) http://cernamoora.blogspot.cz/2012/10/jedenactkovej-tag-cast-druha.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokusím se, ale chvíli to potrvá, času na netu mám málo.

      Vymazat
  28. Velmi povedené, myslím, že by se to dalo ještě víc rozvést. Oblast české PR je mi vcelku známá a faktem je, že je v ní velmi velká fluktuace, a to zejména mladých holek ze školy bez zkušeností, které nemají ponětí, jak se PR dělá. Natož PR na blozích. Další věc je, že jádrem české blogové scény jsou holky kolem 20 let a níž, které také nemají moc zkušeností a nevědí, jak s PR nabídkami nakládat... Takže pak je celé "PR" spíše to na škodu oběma stranám. Jak říkám, dal by se o tom napsat román :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Pěkně napsáno, Reni.
    Já v tomhle souhlasím nejen s tebou, ale i většinou komentářů. Jako s téměř všemi novinkami, ani se spoluprácí mezi PR odděleními firem (ať už to jsou firmy oděvní, kosmetické, nebo jiné) a blogery a blogerkami, tu neumíme zacházet (doufám, že jen zatím). Segmentace trhu buď zcela chybí, nebo je nedostatečná. A někdy mi připadá, že firmy trpí jistou formou marketingové schizofrenie, kdy se samy nemohou rozhodnout, pro jakou cílovou skupinu je vlastně jejich produkt určen.
    Jsem zaregistrována jak u Ladyboxu, tak u Senzaboxu, ale zatím jsem neobjednala. A možná ani objednávat nebudu. Element překvapení já osobně ráda nemám (plus pro SB) a za ty peníze mi to přijde jaksi mimo. Většinu dosud poskytnutých vzorků mohu získat relativně snadno zdarma. A plná balení produktů ze sortimentu českých drogerií to nevytrhnou. Personalizace též nedostatečná - hnědou řasenku využije naprosté minimum žen, byť se líčí nenápadně, nebo takřka vůbec. Nicméně jsem ráda, že to firmy zkouší.
    K masivním masážně-reklamním kampaním poslední doby, které mi utkvěly v paměti:
    Crabtree&Evelyn - nemám, nezkoušela jsem, ale na to, co to je alespoň dle složení, je to neskutečně předražené
    Bioderma - miluju jejich sensibio micelárku (ale pokud ji zase zdraží, přestanu si ji kupovat), jejich poslední kampaň na anti-age péči, kdy produkty recenzovala děvčata téměř ještě školou povinná, jsem opravdu nepochopila (mně se pomalu blíží 30, přesto bych o něčem takovém ještě ani zdaleka neuvažovala)
    Ziaja - probůh, vždyť to stojí pár korun! Opravdu je nutné zaplavit internet recenzemi na výrobky, byť možná dobré, které si může kdokoliv kdykoliv koupit a vyzkoušet?
    Upřímně mě nebaví číst stále dokola stejné články. Je velmi dobře vidět, kdy a jaká firma rozjela kterou kampaň, neboť tu pak máme českou blogosféru plnou stejných článků, které křičí N U D A už z náhledu v aplikaci Blogger. Nečtu, přeskakuji, případně v případě velkého znechucení (např. desátý článek na stejném blogu na téma "och, je to úžasné, je to skvělé, sleva zde") obratem ruším sledování a jdu hledat zajímavější četbu.

    OdpovědětVymazat

LinkWithin